Anna Fredriksson är en erfaren manusförfattare och ligger bakom tv-serier och filmer som Rederiet, Wallander, Sprängaren och Tjenare Kungen. Nu kan hon även titulera sig som skönlitterär författare då hon i somras debuterade med relationsromanen Sommarhuset. Boken blev en stor framgång och fick ett varmt mottagare från såväl läsare som kritiker. Nu finns den i pocket.
Du är pocketaktuell med Sommarhuset. Berätta om boken!
Det är en relationsroman om tre vuxna syskon som får ärva ett sommarhus i Stockholms skärgård efter att deras mamma har dött. Äldsta systern Eva, bokens huvudperson, vill behålla huset medan hennes yngre bror och syster vill sälja. Medan arvstvisten pågår tvingas Eva bo under samma tak som syskonen och deras respektive under några sommarveckor och stämningen blir minst sagt infekterad.
Hur fick du idén till boken?
Jag ville skriva ett relationsdrama och ett sommarhus är ju en tacksam miljö för konflikter eftersom man ofta måste bo med enkel standard tillsammans med personer man inte valt själv. Plus att det är vackert och idylliskt, vilket kan upplevas både njutbart och kravfyllt. Sommarhus är överhuvudtaget väldigt känslomässigt laddade. Sedan ville jag skriva om en mammas självmord och då blev det naturligt att det var hennes tre vuxna barn som skulle samlas i huset.
Hur kom det sig att du valde att skriva just en relationsroman och inte till exempel en deckare?
För mig är relationer och konflikter mellan människor det mest intressanta att både läsa och skriva om, mer spännande än en deckarhistoria. Jag gillar att läsa en välskriven spänningsroman men blir det för mycket blod och bestialiskt våld är det bara plågsamt. Det är inte min grej helt enkelt. Jag skulle inte må bra av att skriva en sådan historia själv. Jag vill umgås med romangestalter jag tycker om, eller åtminstone kan förstå, när jag skriver.
Har du fått respons från läsare som har gjort stort intryck på dig? Berätta!
Ja, jag har fått massor av respons från läsare, både via nätet och i verkliga livet, och det har gjort mig både glad och rörd. De flesta har känt igen sig i antingen egna syskonkonflikter eller arvstvister, ofta just kring sommarhus. Sedan är det några som har egna erfarenheter av nära anhörigas död och tycker att boken skildrar den upplevelsen på ett sätt som känns äkta. Det är de reaktionerna som har berört mig allra mest.
Hur kändes det att debutera som romanförfattare?
Det kändes jättekul. Jag har ju jobbat i så många år som manusförfattare för film och tv, och då har man både regissör och skådespelare att gömma sig bakom. Så det var både härligt och lite läskigt att ge ut en bok. Men mest härligt.
Vad gör du när du inte skriver?
Jag umgås med vänner och familj, tränar, ser film och tv, läser böcker. Älskar också att resa.
Vilka är dina bästa lästips just nu?
Jag har just läst ut Hetta av Ian McEwan, den var mycket läsvärd även om den inte slår hans briljanta På Chesil Beach. Nu håller jag på med Den utstötte av Sadie Jones och hittills tycker jag mycket om den. Annars vill jag rekommendera Susanna Alakoskis Håpas du trifs i fengelset, jag tycker den är lysande och oerhört viktig.
Var är du aktuell härnäst? Någon ny bok på gång?
Ja, jag håller på att avsluta arbetet med nästa roman Lyckostigen som kommer ut i maj 2012. Precis som i Sommarhuset handlar det om problematiska familjerelationer men den här gången utspelar de sig i en småstad och i Stockholms innerstad. I centrum står en styvfamilj.
/Elisabeth Hernqvist
|